اصفهان، کیلومتر10 اتوبان فرودگاه، خیابان آفاق

نقش و اهمیت پنجره در نمای ساختمان

نقش و اهمیت پنجره در نمای ساختمان

فهرست مطالب

نقش پنجره در ساختمان

نقش پنجره در ساختمان با توجه به محل نصب و قرارگیری آن، هم در نمای بیرونی و هم در طراحی داخلی بسیار زیاد است. محل قرارگیری پنجره و زاویه و مدل آن تاثیر بسیاری در نور ورودی به ساختمان و از طرفی شکل قرار گیری و چیدمان لوازم داخلی دارد.نقش پنجره ها در معماری داخلی مدرن، پنجره‌ها روزنه‌ی ارتباطی فضای داخل خانه با دنیای بیرون است. از همین رو آن را به چشم خانه تعبیر کرده اند. طراحی پنجره و متریال مورد استفاده در آن تاثیر بسیار زیادی در نمای ظاهری خانه و کیفیت فضای درونی آن دارد.

اهمیت پنجره در ساختمان

پنجره ها یکی از عناصر اصلی و ثابت در هر بنا و ساختمانی به شمار می روند که کاربرد اصلی آن ایجاد ارتباط بین فضاهای داخلی با بیرون از ساختمان است به نحوی که علاوه بر دید مناسب، امکان نورگیری و تهویه کافی نیز هم فراهم باشد. لزوم عبور نور خورشید از درب و پنجره ها به دلیل نبود تجهیرات روشنایی مناسب در قرون گذشته، ویژگی عالی و منحصر به فرد پنجره ها محسوب می­گردید. سایر ویژگی پنجره­ ها از جمله شکل، جنس، اندازه و عملکرد آن بسته به شرایط اقلیمی آب و هوایی و همچنین معماری هر منطقه متفاوت میباشد.

انواع پنجره در ساختمان‌ها

انواع پنجره ازنظر جنس:

پنجره‌های چوبی: این نوع پنجره‌ها بیشتر در سازه‌های قدیمی به‌کار می‌رفتند و در حال حاضر نیز در سازه‌های محدودی مثل کلبه و دکوراسیون‌های خاص استفاده می‌شوند.

پنجره‌های آلومینیومی: این نوع پنجره‌ها مقاومت کمتری نسبت به فلز و مقاومت بیشتری نسبت به چوب دارند و به‌صورت دو جداره و ساده تولید می‌شوند.

پنجره فلزی: رایج‌ترین نوع پنجره‌ است که مقاومت بالایی دارد و در سازه‌های مختلف، کاربردی است.

پنجره یو پی وی سی: جزء به‌روزترین پنجره‌هایی‌ست که عایق مناسبی در برابر نور و صدا هستند.

انواع پنجره از نظر شکل:

پنجره های کشویی

پنجره های دو جداره

پنجره های بیرون بازشو

پنجره دو حالته

پنجره یو پی وی سی

پنجره ثابت

پنجره مناسب با فضا

تصور ساختمان بدون پنجره، ناممکن و هراس‌انگیز است. اما نکته‌ای که اغلب نادیده گرفته می‌شود، انتخاب پنجره مناسب و همگون با فضای داخلی و خارجی است. در واقع پنجره‌ها، پل ارتباطی بین فضای داخلی و خارجی هستند. از این‌رو باید با توجه به فضای خود پنجره‌ مناسبی را از نظر فرم و جنس قاب آن انتخاب کنید.

به‌طور کلی فضاهایی که دارای سقف بلند یا اتاق‌های بزرگ هستند، بهترین گزینه برای آن‌ها، پنجره‌های بزرگ با ارتفاع کم است. همچنین می‌توان از پنجره‌های طولی که در راهروها و سالن‌های چند طبقه به کار می‌روند، استفاده کرد.

کاربرد انواع پنجره در ساختمان

پنجره آلومینیومی

پنجره‌های آلومینیومی یکی از انواع پنجره ساختمان است که در معماری‌های مختلف به کار می‌رود. از آن جایی که آلومینیوم در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم است از پنجره‌های آلومینیومی می‌توان در در شمال کشور و مناطق مرطوب نیز استفاده کرد.

 

پنجره چوبی

چوب در معماری ایرانی یکی از متریال‌های پر کاربرد و پر طرفدار است. از چوب می‌توان برای ایجاد یک فضای زیبا و منحصر به فرد استفاده کرد.

 

پنجره آهنی

پنجره آهنی هر چند امروزه نیز در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در گذشته کاربرد بیشتری داشت. مقاومت بالا در مقابل ضربه محکم و تغییر شکل ، قابلیت رنگ پذیری ، زیبایی و تنوع طرح برخی از مزایای پنجره‌های آهنی است.

Email
WhatsApp
Twitter
Telegram